Matkailufoorumin 3.9. antia
Matkailufoorumin 3.9. antia
Pyörämatkailijan huomioiminen kannattaa
Heli Laukkanen Pyörämatkailukeskukselta kertoi pyörämatkailun noususta ja Welcome cyclist -tunnuksesta. Pyörämatkailu on kasvava osa matkailua ja siihen kannattaa panostaa, koska verrattuna muihin matkailijoihin pyörämatkailija:
- viipyy alueella kaksi kertaa kauemmin
- vierailee keskimäärin useammassa kohteessa
- kuluttaa keskimäärin 1,5 kertaa enemmän kuin muut matkailijat
Pyörämatkailukeskus koordinoi valtakunnallisesti pyörämatkailua ja myöntää Welcome cyclist -tunnuksia pyörämatkailuystävällisille yrityksille. Tällä hetkellä jo 630 yrityksellä on tunnus: kriteerit ovat helpot ja tunnuksen hakeminen helppoa.
Illan isäntäyritys Suonenjoen Vanhamäki on yksi tunnuksen haltioista, ja Tatu Laine kertoikin omia kokemuksiaan tunnuksesta. Hänen mukaansa tunnus oli helppo saada ja se kannusti Vanhamäkeä tekemään toimia pyörämatkailun edistämiseksi. Tänä kesänä majoittujista 70 % on ollut pyörän kanssa matkaavia. Tunnus on tuonut uskottavuutta: matkailija voi luottaa siihen, että paikka täyttää tietyt pyörämatkailijan kannalta olennaiset kriteerit:
- Turvallinen pyöräpysäköinti, jossa pyörän voi lukita telineeseen
- Tärkeää, että pyöräilijä on aina tervetullut – myös kuraisena
- Yritys osaat kertoa pyöräreiteistä alueella
- Löytyy perustyökalut, pesupaikka, pumppu, vesipiste tai mahdollisuus täyttää vesipullot, latausmahdollisuus pyörälle ja puhelimelle
- Ajantasaiset aukioloajat ja sijainti selkeästi näkyvissä nettisivuilla ja somessa
Kun tunnus on hankittu, yritys voi vapaasti viestiä siitä ja hyödyntää Bikelandin materiaaleja. Tunnuksen myötä yritys löytyy myös Bikelandin kartalta.
Yhteistyön tiivistäminen tavoitteena
Illan toisena teemana oli työpajaosuus, jossa keskusteltiin yrittäjien toiveista seuraaville Matkailufoorumeille.
Esille nousivat erityisesti:
- Kuntapäättäjien ja matkailutoimijoiden yhteistyöpäivä: vuoropuhelu kunnan ja yritysten välillä tärkeää
- Yritysten välinen yhteistyö: yhteisten palvelujen ja tuotteiden ideointi. Miten erilaisten matkailukohteiden ja reittien varrelle saataisi koottua kokonaisuuksia eri yritysten tarjonnasta ==> miten tuntisimme toisemme paremmin.
- Alueen kulttuurikohteiden ja muiden mahdollisuuksien hyödyntäminen ja esille tuominen
- VisitSavo -alueen yhteismarkkinointi ==> tiedotus, materiaalit, infopisteet, markkinointi / jatkuvuus
- Onnistumistarinoiden esiintuonti (alueiden, yritysten)
- Kansainvälistyminen (kanavat, kontaktit)
Näitä ajatuksia SavoGrown matkailutiimi vie eteenpäin seuraavaan Matkailufoorumiin, joka järjestetään loppuvuodesta.
Sami Lyytinen
Projektipäällikkö
VisitSavo-matkailuympäristön kehittäminen