Itä-Suomen matkailulle 1.25 milj. euron tuki
Itä-Suomen matkailulle 1.25 milj. euron tuki
Pohjois-Savon kansainvälinen matkailu saa vahvistusta viiden maakunnan yhteistyöstä
Itä-Suomen matkailua edistetään merkittävällä, 1,25 miljoonan euron kehittämishankkeella, joka kattaa viisi maakuntaa: Pohjois-Savon, Kainuun, Pohjois-Karjalan, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon. ”Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II” -hanke tähtää koko alueen matkailualan pk-yritysten kansainväliseen kasvuun parantamalla niiden kilpailukykyä ja alueen kansainvälistä saavutettavuutta.
Pohjois-Savon osuutta toteuttaa Kehitysyhtiö SavoGrow Oy, joka toimii ryhmähankkeen osatoteuttajana.
Lakeland Finland -alueen tunnettuus kasvaa
Suomen kansainvälistä matkailunäkyvyyttä koordinoiva Visit Finland käyttää Järvi-Suomen markkinoinnissa Lakeland-brändiä, joka kattaa laajan alueen Etelä- ja Keski-Suomea aina Lahdesta Tampereelle ja Joensuusta Kuusamoon.
”Itäisen Järvi-Suomen laaja yhteistyö lisää Lakeland-brändin tunnettuutta. Erilaiset ylimaakunnalliset toimenpiteet, kuten uudet kiertomatkailutuotteet maakuntien välillä tuovat useita etuja yrityksille”, kertoo ProLakeland II -hankkeen Pohjois-Savon osuutta koordinoiva Jouni Ortju SavoGrowlta.
Hankkeen myötä pohjoissavolaiset matkailuyritykset ja -toimijat saavat lisää näkyvyyttä. Alueen yrityksiä tuodaan esille uusissa kanavissa, kuten Visit Finlandin visitlakelandfinland.com-sivustolla.
Pohjois-Savon Matkailu Oy:n tukena
Pro Lakeland II -ryhmähankkeen toimenpiteitä Pohjois-Savossa koordinoidaan ja toteutetaan yhdessä maakunnallisen matkailuorganisaation – Pohjois-Savon Matkailu Oy:n – kanssa.
”Hankkeen toimenpidelistaus on laaja – se sisältää mm. yhteisen materiaalipankin ja
brändimateriaalin tuottamisen, erilaisten markkinoinnin digitaalisten pilottien ja kokeiluiden toteuttamisen sekä ylimaakunnallisten matkailupalvelupakettien tuottamisen”, kertoo Ortju.
Kaikki tähtää matkailualan pk-yritysten kansainväliseen kasvuun.
Ympärivuotisuuden ja pitkäjänteisen kestävän kehityksen periaatteiden mukainen toiminta ovat läpileikkaavina aiheina kaikissa toimenpiteissä. Niiden tavoitteena on hankealueen matkailuyritysten ja niiden osaamisen kehittyminen. Toimenpiteiden tuloksista ja vaikuttavuudesta sekä onnistumisista ja kehittämiskohteista kerätään dataa, jotta pystytään kehittämään toimintaa faktaperusteisesti. Hankkeen vaikutusalueella on noin 790 matkailuyritystä.
Toimenpiteiden avulla alueen tunnettuus kohoaa, vieden sitä askeleen lähemmäksi Visit Finlandin Lakeland 2030 -vision toteutumista: maailman tunnetuimman ja halutuimman järvialueen asemaa.
Lisäksi hanke tuo merkittävää kasvua kansainvälisistä asiakasvirroista kompensoimalla menetettyjä kohdemarkkinoita ja luomalla vahvan perustan alueen matkailun tulevaisuudelle.
Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös läntisen Järvi-Suomen kanssa muun muassa yhteisen
www.visitlakelandfinland.com -sivuston kehittämisen osalta, sekä alueen eri kehittämishankkeiden kanssa.
Hanke: ”Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II”
Toteutusajankohta: 1.1.2024 – 30.9.2026
Budjetti: 1,25 milj. €
Rahoittaja: Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto
Toteuttajina:
o Kajaanin ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja)
o Business Joensuu Oy (Pohjois-Karjala)
o goSaimaa Oy (Etelä-Karjala)
o Kehitysyhtiö SavoGrow Oy (Pohjois-Savo)
o Mikkelin Seudun Matkailupalvelu ry (Etelä-Savo)
Lisätiedot
Jouni Ortju
Projektikoordinaattori
ProLakeland II
ProLakeland II -hanke 50% työaika, VisitSavo-matkailualueen kehittäminen 34%