Tekoäly yritysneuvonnassa – ensimmäisiä kokemuksia
Tekoäly yritysneuvonnassa – ensimmäisiä kokemuksia
Kehitysyhtiö SavoGrow otti keväällä verkkosivuillaan käyttöön Noheva-nimisen tekoälyavustajan, joka vastailee yrittämiseen ja yritystoimintaan liittyviin kysymyksiin 24/7. Tekoälybotti on ollut käytössä nyt muutaman kuukauden, joten on aika vetää yhteen, miten tekoäly voi rikastuttaa yritysneuvontaa, ja mitä on opittu tämän uuden teknologian matkassa tähän mennessä.
”Pielaveden elinkeinoasiantuntijan puhelinnumero on 040 123 4567”, täräyttää Noheva-botti, varman oloisesti, sille esitettyyn kysymykseen.
Vaan ei ole puhelinnumero oikein, ei. SavoGrown verkkosivuilla majaileva tekoälyavustaja ei vielä kesäkuussa osannut lukea verkkosivujemme yhteystietoja, ja sen sijaan, että olisi rehellisesti tämän myöntänyt, se keksi nimiä ja numeroita omasta päästään. Tällainen hallusinoinniksi kutsuttu toiminta on onneksi vähentynyt ajan kuluessa ja ymmärryksen karttuessa.
Tekoäly-botin hyödyt yritysneuvonnassa
”SavoGrow lähti mukaan kehittämään yritysneuvonnan tekoälyä monestakin syystä. Palveluiden parempi saatavuus ja nopeus, ja toisaalta yritysneuvojiemme palveluiden suuntaaminen yksinkertaisista rutiinikysymyksistä monimutkaisempiin tapauksiin, olivat päälähtökohtia”, kertoo Tekoälyä liiketoimintaan -hankkeen projektipäällikkö Elina Välkky.
Tekoäly-botti mahdollistaa sen, että apua on saatavilla ympäri vuorokauden. Yrittäjät voivat saada vastauksia kysymyksiinsä milloin tahansa, mikä on suuri etu kiireisille ihmisille.
Botti antaa nopeasti vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin, kuten tietoa paikallisista tukipalveluista, verotusasioista tai lupaprosesseista. Tämä vapauttaa SavoGrown yritysneuvojien resursseja monimutkaisempien tapausten käsittelyyn.
”Botti ei missään nimessä tule korvaamaan henkilökohtaista yritysneuvontaa, joka jatkuu lähipalveluna jokaisessa SavoGrown alueen kunnassa. Se on kuitenkin lisäpalvelu, jota varmasti käytetään tulevaisuudessa enenevässä määrin, kun ihmiset tottuvat juttelemaan boteille”, sanoo Välkky.
Yksi Nohevan eduista on sen kielitaito: tekoälyavustajan kanssa voi keskustella useilla kielillä, mikä antaa uusia mahdollisuuksia palvella maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä – botti puhuu esim. ukrainaa ja arabiaa.
Kuva 1. Näyttökuva yritysneuvontabotin ukrainankielisestä keskustelusta. Noheva palvelee useilla kielillä, esim. englanniksi, venäjäksi tai arabiaksi.
Vielä on opeteltavaa puolin ja toisin
Kevään ja kesän 2024 aikana yritysneuvonnan tekoälyavustajan kanssa on käyty noin 3 400 riviä keskusteluja, joista noin kolmasosa Noheva-botin kanssa ja loput yhteistyökumppani Yrityssalon vastaavan yritysneuvontabotin kanssa. SavoGrown hanketiimi on käynyt keskustelut läpi ja miettinyt parannusehdotuksia botin antamiin vastauksiin.
Bottikeskusteluja on käyty hyvin monenlaisista aiheista kakkuresepteistä botin toimintalogiikkaan. Useimmin on kuitenkin kysytty yrityksen perustamisesta, rahoituksesta ja lupa-asioista.
Bottikeskusteluissa tasapainoillaan vastausten oikeellisuuden ja toisaalta sujuvan käyttökokemuksen välillä.
”Jos botti ei tiedä vastausta, sen ei tulisi keksiä sitä omasta päästä. Toisaalta käyttäjälle saattaa olla turhauttavaa, jos botti vastaa, ettei tiedä. Tähän haetaan oikeaa tasapainoa”, kertoo Elina Välkky.
Myös käyttäjien taito kysyä botilta vaikuttaa saatuihin vastauksiin. Google haku -tyyppiset yhden sanan kysymykset eivät botin kanssa toimi vaan parhaita vastauksia saa keskustelemalla botin kanssa kuin ihmisen.
”Botille voi myös kertoa, että se ymmärsi kysymyksen väärin ja selittää tarkemmin mitä oikeasti haluaa”, vinkkaa Välkky.
Tekoäly oppii ajan mittaan
Tekoäly kehittyy jatkuvasti käyttäjien kysymysten ja palautteen perusteella. Pitkällä aikavälillä botti oppii tarjoamaan yhä täsmällisempiä ja laadukkaampia vastauksia, mikä parantaa palvelun laatua jatkuvasti.
Noheva-botti käyttää rajattua lähdeaineistoa, johon on tehty hankkeen aikana täydennyksiä ja muokkauksia: lähteiksi on lisätty luotettavia viranomaissivustoja ja toisaalta rajattu pääsyä esim. kehitysyhtiöiden omille sivustoille, joiden uumenista voi löytyä vanhaakin tietoa.
On myös luotu dokumentti, jossa ylläpidetään usein kysyttyjen kysymysten hyviksi arvioituja vastauksia, mikä vähennetään botin hallusinointiriskiä.
”Noheva vaatii edelleen harjoitusta, sitä kannattaa käydä testaamassa SavoGrown sivuilla”, sanoo Välkky.
Yritysneuvonnan tekoälyavustajaa testataan ja kehitetään SavoGrown koordinoimassa Tekoälyä liiketoimintaan -hankkeessa, jota rahoittaa Pohjois-Savon liitto AKKE-määrärahasta.
Elina Välkky
Viestintä ja hankkeet
Projektipäällikkö, Tekoälyä liiketoimintaan -hanke
Testaa tekoälyavustaja Nohevaa!
Noheva on yritysneuvonnan tekoälyavustaja, joka on opetettu vastaamaan yrittämiseen ja yritystoimintaan liittyviin kysymyksiin – myös …
Lue lisää